Božanov – Machovský kříž – Pasterka – Wodospady Pośny – Radków – Božanov

10.10.2018

Od skrzyżowania w centrum wsi droga przez Božanov, w kierunku jego górnego końca, łagodnie się wznosi, aż do skrętu w kierunku osady Studená Voda. Idąc drogą, można zobaczyć kilka gospodarstw broumowskiego typu, z charakterystycznym kwadratowym planem zabudowy. Za rozwidleniem drogi kończy się zwarta zabudowa. Droga w kierunku lasu prowadzi ciągle pod górę. Stąd widać Kotlinę Broumowską na tle Gór Suchych i Sowich, Broumowskie Ściany z dominującym skalistym szczytem Koruna (769 m) oraz Góry Stołowe. Podejście kończy się na przełęczy Machovské Sedlo, nazywanej również Machowskim Krzyżem (Machovský kříž). Znajduje się ona na granicy między Broumowskimi Ścianami, a Górami Stołowymi, których większa część leży na terenie Polski.

Nasza trasa przecina granicę państwa, prowadząc przez las i skały, lekko falistym terenem niższego piętra Gór Stołowych. Po opuszczeniu lasu, z drogi otwiera się widok na wyższe, skaliste piętro tworzone przez Szczeliniec Mały i Wielki. Jest to najwyższy masyw piaskowcowych Gór Stołowych (919 m).  W osadzie Pasterka, przy schronisku PTTK, trasa skręca, lekko się wznosząc. Dociera żółtym szlakiem na północne zbocze Szczelińca, gdzie w pobliżu ukrytych w lesie ruin osady Mały Karłów zaczyna gwałtownie schodzić wschodnim zboczem Gór Stołowych, w kierunku miasteczka Radków. Ścieżka przebiega w pobliżu potoku Pośna, której gwałtowny nurt tworzy liczne wodospady. Miasteczko z niewielkim zabytkowym centrum, wokół rynku, jest ośrodkiem okolicznej turystyki i ważnym punktem wyjściowym w Góry Stołowe.

Pozostały odcinek trasy prowadzi z Radkowa do Božanova drogą o niewielkim ruchu, pokonującą niski grzbiet graniczny. Można z niej podziwiać zmieniające się widoki na Góry Stołowe, południową część Broumowskich Ścian, szeroką Kotlinę Kłodzką i jej górską krawędź. Od granicy państwa droga szybko schodzi w dół. Trasa kończy się w miejscu, skąd wyszła, w centrum wsi Božanov.